10 Tips Cara Menjaga Keharmonisan Rumah Tangga Suami Istri

rumah tangga yang harmonis

Setiap pasangan yang sudah menikah, pasti inginkan keharmonisan yang berkepanjangan dalam rumah tangga yang dibinanya. Dalam saling memahami dan sikap toleransi antara suami istri amat penting dalam memastikan kerukunan di dalam sebuah rumah tangga.

Berbagai masalah akan timbul baik dari segi materi, cara kehidupan, dan sebagainya.
Tetapi setiap pasangan haruslah bersikap terbuka dan menerima segala perubahan dengan positif.

Bagi anda yang ingin keharmonisan tersebut, Inilah 10 Tips Cara Menjaga Keharmonisan Rumah Tangga Suami Istri :

1. Ciuman – Mulakan setiap hari baru anda dengan mencium kening pasangan anda. Ciuman merupakan hadiah yang paling berharga untuk dihadiahkan kepada pasangan anda. Dengan ciuman anda akan rasa dihargai oleh pasangan anda.

2. Cincin Perkawinan – Pakailah cincin perkawinan anda setiap saat dan setiap masa. Anda akan berasa dekat dengan pasangan anda setiap kali melihat cincin tersebut. Walaupun anda sedang berada jauh dari pasangan anda.

3. Makan Malam atau Berlibur– Rancangkan makan malam atau berlibur ke tempat-tempat menarik bersama pasangan anda, sekurang-kurangnya sebulan sekali, untuk mengharmoniskan hubungan anda suami isteri.

4. Perubahan – Setiap mereka yang mendirikan rumah tangga pasti akan mengalami perubahan dari segi fisikal dan mental. Ini karana mereka akan terikat dengan ibu, bapak, isteri, anak-anak, masalah materi, kerja,hidup sehat dan sebagainya. Oleh itu anda perlu menerima dengan positif perubahan tersebut.

5. Adab – Dalam menjaga keharmonian berumah tangga, anda harus beradab (menghormati) pasangan anda. Adab itu perlulah dijaga, supaya tidak saling menyakiti hati dan perasaan pasangan anda.

6. Lemah-lembut dan Berbudi Bahasa – Bagi kaum isteri, berlemah-lembutlah dalam perbuatan dan berbudi bahasalah dalam percakapan. Suara dan kata-kata yang lembut akan membuat pasangan anda disayangi.

7. Hadiah – Berikan hadiah kepada pasangan anda sewaktu hari-hari pentingnya, seperti hari lahirnya, valentine, hari ulang tahun perkawinan dan sebagainya. Apabila anda menghadiahkan sesuatu pada hari bermakna pasangan anda, mereka akan merasakan anda sentiasa mengingati hari tersebut.

8. Senyum – Kata orang senyum itu sedekah, jadi tidak ada salahnya jika anda tersenyum pada pasangan anda setiap hari, bagi menyatakan rasa kasih dan sayang anda kepadanya.

9. Sentuhan – Sentuhan boleh menyatakan perasaan anda kepada pasangan anda. Jika anda tidak dapat meluapkan perasaan sayang anda dengan perkataan, luapkan dengan sentuhan. Pasti pasangan anda akan memahaminya.

10. Impian – Setiap orang ada impiannya, begitu juga bagi mereka yang telah berumah tangga, pasti ada impian yang masih belum tercapai. Ceritakan impian anda kepada pasangan anda, supaya dia dapat membantu anda dalam mencapai impian tersebut.Anda pasti ingin dihargai dan menghargai.

Selamat mencoba tips fenicie ini, semoga anda akan beroleh keharmonisan yang berkepanjangan dalam rumah tangga anda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *